Wpływanie na wygląd i wizerunek

W większości miejsc pracy wygląd człowieka ma niebanalne znaczenie i wpływa zarówno na to, jak postrzegają go współpracownicy i przełożeni, jak i klienci. Dlatego tak wiele firm upiera się przy bardzo twardych zasadach dotyczących biżuterii, makijażu oraz ubioru swoich pracowników – w szczególności tych stojących na pierwszym froncie kontaktu z klientami. Z punktu widzenia obsługi im lepiej ubrany czy pomalowany jest pracownik – tym lepiej prezentować będzie firmę. Skoro twarz i wygląd pracownika to niejako wizytówka całego przedsiębiorstwa, łatwo ulec złudzeniu, że kosztowne ubrania, droga biżuteria i odważny sposób malowania oczu to klucz do sukcesu, ale w wielu zawodach o wiele ważniejsze jest to, by pracownik z pokorą i szacunkiem wykonywał każde polecenie klienta – nawet tego biednego, niedowartościowanego, pozbawionego mieszkania czy kosztownych ubrań. Dlatego w większości miejsc pracy, gdzie standardy są wysoko ustawione, zabrania się noszenia zbyt widocznej biżuterii, kobietom nierzadko pozwala się tylko na małe kolczyki w uchu. Wszystkie te wytyczne mają jednak wielki wpływ na to, jak następnie klienci oceniają kontakt z pracownikiem. Rozmowa z kimś, kto nosi bardzo kosztowne ubrania i dodatki, biżuterię z prawdziwego srebra, może być często krępująca, a to w handlu nie jest mile widziane.